Stefan Beimark – blogg

Älska Gud – Älska människor – Älska Örns


Julen handlar om min mormor & helg paus.

Min mormor brukade alltid baka pepparkakor åt mig till jul. En speciell sorts skurna pepparkakor som bara hon kunde göra. Sedan gjorde hon väldigt goda sockerkakor, som man fick alltid fick Trocadero till.
Min mormor var en mild och vän mormor. Hon var lättskrämd och väldigt kittlig. Ropade man buu till henne eller stoppade fingrarna i midjan på henne så hoppade hon högt, nästan lika högt som Stefan Holm.
Min mormor blev sällan arg. När hon blev det svor hon ibland. Men aldrig rått eller burdust utan nästan lite eftertänksamt, mer som om hon pekade ut onda makter än åkallade dem.
Min mormor kanske inte var arg så ofta, men hon var nästan jämt orolig. Orolig för hur det gick i skolan för oss barnbarn. Orolig för hur vi skulle klara oss i vida världen. Mormor var orolig för att hon älskade oss.
Min mormor spelade på lotto. När hon vann skulle hon köpa olika saker åt oss i släkten. Framförallt skulle vi resa någonstans tillsammans. Till något varmt ställe med flygplan. Mormor vann aldrig på lotto. Vi kom aldrig till något varmt ställe tillsammans med mormor, men en gång kom vi till Legoland.
Det spelade ingen roll att hon aldrig kunde ge oss det där hon skulle ge oss om hon vunnit. Vi kände att hon älskade oss ändå.
När jag var 11 år tyckte jag att mormor var jobbig. Hon frågade hur jag mådde, hur det gick i skolan, om det var kul på fotbollen, om kompisarna var snälla. Jag tyckte hon lade sig i allting. Hon till och med köpte en helårsprenumeration på Nya Wermlandstidningen när jag kom med i Vi i Femman laget som skulle vara med i radion. Jag förstod inte då att alla hennes frågor var av kärlek, inte heller förstod jag att varje Wermlandstidning som kom var ett kärleksbrev från mormor.
Vet du vad? Jag tror att julen handlar om min mormor! Min mormor var nog ganska lik Jesus. Kanske inte Jesus heller är arg så ofta? Kanske Han är mer orolig för oss människor? Kanske Gud älskar oss? Kanske var det därför Han kom den där natten för drygt 2000 år sedan? Josef, Jesus plastpappa, fick höra att::
”Hon (Maria) skall föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder.”
Matteus 1:21
Jag syndade en gång. Jag var 7 år. Min kompis och jag gick hem från skolan när jag såg hur en murad stolpe i ett staket verkade vara vinglig. Frestelsen blev för stor och jag var bara tvungen att ta reda på om jag kunde välta stolpen. Det kunde jag. Sedan sprang vi, jag och min kompis. Efter ett tag kom den arga ägaren till den välta stolpen ifatt oss och ställde mig till svars. Han frågade vad det var bra att välta hans stolpe för? Det visste jag inte då och det vet jag fortfarande inte. Visst är det konstigt hur man gör vissa saker fast man vet att de inte är bra?
När vi stod där och jag inte visste vad jag skulle säga, då kom min mormor. Jag kommer inte ihåg vad hon sade till stolpens arga ägare, men jag kommer ihåg att när jag inte orkade lyfta tillbaka stolpen på plats själv, så hjälpte mormor mig.
Kanske handlar julen om att Jesus kom för att hjälpa oss att lyfta tillbaka stolparna som vi har stjälpt längs livet väg? Kanske handlar julen om villkorslös kärlek, om att vara älskad för den vi är inte för det vi gör…

Med detta, min predikan från 4 advent tar vi helgledigt på bloggen och återkommer efter nyår.

Jag tillönskar er alla riktigt goda dagar under helgerna, Gud välsigne Dig!

//Stefan



Lämna en kommentar

Om mig

Pastor som inte tror att meningen med livet är att ha roligt men som gärna har kul.

Nyhetsbrev

Blogg på WordPress.com.